Ingyenes kiszállítás 25.000 Ft-tól!

Emésztőrendszeri problémák: puffadás és székrekedés

Az emésztőrendszeri problémák igen széles spektrumot fednek le. A puffadáson és a székrekedésen túl különböző hasfájások, gyomorfájdalmak és még rengeteg, diszkomfort érzetet kiváltó tünet formájában jelenhetnek meg. A legtöbb ember valamilyen formában átéli ezeket a kellemetlenséget. A gyakran akár önmaguktól megoldódó tünetek a hétköznapok részévé válnak, egy-egy praktikával vagy trükkel pedig megtanuljuk kezelni őket. De valójában mit lehet és mit érdemes kezdeni az emésztőrendszeri problémákkal? Merre forduljunk, hol kezdjünk neki a megoldásuknak? Cikkünkben a székrekedés és a puffadás témakörét dolgozzuk fel részletesebben!

Az emésztőrendszeri problémák betegségnek számítanak?

Az emésztőrendszeri problémák alatt különböző tüneteket értünk, amik önmagukban nem számítanak betegségnek. Érdemes viszont mindig odafigyelnünk a testünk jelzéseire, hiszen a rendszeresen jelentkező tünetek hátterében akár komoly problémák is állhatnak. Az emésztőrendszeri gondok az „ártalmatlan”, pusztán étkezési szokásokból és életstílusból adódó kényelmetlenségektől egészen a komoly, akár műtéti beavatkozást is igénylő problémákig terjednek.

Milyen gyakori tünetei lehetnek az emésztőrendszeri problémáknak?

  • Teltségérzet / puffadás
  • Gyomorégés, gyomorszáj égés
  • Gyomorkorgás
  • Hasi görcsök
  • Hányinger
  • Hányás
  • Hasmenés / székrekedés
  • Savas íz a szájban
  • Savas böfögés

A különböző tünetek általában rossz közérzettel társulnak.

Milyen életmódbeli okok álhatnak az emésztőrendszeri problémák hátterében?

A táplálkozás az első szempont, amit közelebbről meg kell vizsgálnunk, hogyha emésztőrendszeri problémákat vélünk felfedezni magunkon. A helytelen fogyasztás ugyanis az elsődleges oka lehet a puffadásnak, a székrekedésnek és társtüneteiknek.

Az emésztési problémák jelentkezésére segítenek rá a rossz szokások, például a dohányzás, a nagy mennyiségű alkoholfogyasztás is. A túl kevés mozgás szintén a gondok hátterében állhat. Továbbá a stressz is felerősíti a tüneteket, így mindenképpen érdemes a mentális egészségünket is figyelembe venni a probléma megoldásakor.

Milyen ételeket fogyasszunk és milyeneket ne, hogyha emésztési problémákkal küzdünk?

A rostos ételek pozitívan hatnak az emésztésünkre, így amennyiben nem megfelelő mennyiségben fogyasztjuk, problémák léphetnek fel. A túl zsíros, fűszeres, savas, avagy a nehezen emészthető ételek bevitele szintén kellemetlen tünetekkel járhat. Az indokolatlan mennyiségű tej, tejtermék fogyasztás is irritáló hatással lehet a szervezetünkre.

A puffadás

 

Mit értünk puffadás alatt? Milyen tünetei vannak?

Puffadásról olyan esetekben beszélünk, amikor az emésztőrendszeri problémák teltségérzetben, felfúvódás formájában, feszítő érzésben, esetleg hasfájás formájában jelentkeznek. Sokak számár diszkomfort érzetet kelt ez az állapot, ugyanis úgy érzik magukat, mint egy felfújt lufi.

Mi okozza a puffadást?

  • A puffadás vagy teltségérzet hátterében legtöbbször nagy mennyiségű gáz felhalmazódás áll. Az étkezések közben nyelt levegő például gyakori oka a tünetnek. Ezt leginkább úgy lehet elkerülni, hogyha nem eszünk kapkodva és teleszájjal. A szívószállal ivást és a rágózást is érdemes mellőzni, ha puffadással küzdünk!
  • A túlfogyasztás szintén puffadással járhat, érdemes többször kevesebbet enni és mértéktartóan táplálkozni.
  • A puffadás okai között helytelen táplálkozás és…
  • …lappangó betegség is állhat.

Milyen ételek fogyasztása után gyakori tünet a puffadás?

A gáz felhalmozódást a széndioxiddal dúsított üdítők fogyasztása nagy mértékben elősegíti, így ezeket a folyadékokat érdemes elkerülni. Továbbá a vékonybélben nehezen felszívódó szénhidrátok is ronthatják az állapotunkat. Érdemes odafigyelni az alábbi ételek fogyasztására:

  • édesítőszerek
  • méz
  • laktóz
  • zsírban gazdag ételek
  • bab, borsó, kelbimbó, káposzta, karfiol, sárgarépa
  • aszalt szilva, sárgabarack
  • teljes kiőrlésű ételek

Milyen ételeket érdemes fogyasztani, hogyha el szeretnénk kerülni a puffadást?

Első és legfontosabb szabály, amit a fogyasztásunknál be kell tartanunk az a nagy mennyiségű folyadékbevitel. Lehetőleg víz formájában hidratáljuk magunkat, de bizonyos gyógyteák, például pitypangtea, zöldtea vagy egy kombucha elfogyasztása kimondottan jó hatással lehet az emésztési problémáinkra.

  • magas rosttartalmú és víztartalmú ételek pl.: ananász, alma, kiwi, uborka
  • friss, nem előre feldolgozott ételek
  • probiotikumban gazdag ételek
  • gyömbér

A székrekedés

 

Mikor beszélünk székrekedésről? Milyen fajtái vannak?

Ahogyan eddig az emésztési problémáknál már említettük, a székrekedés sem egy betegség önmagában, pusztán egy tünet. A probléma több formában is jelentkezhet.

  • Heti háromnál kevesebb székletürítés.
  • Kettő székletürítés között több, mint két nap eltelik.
  • A széklet állaga a normálistól eltérő: kevesebb, keményebb, szokatlan színű.
  • A teltségérzet az ürítés után sem szűnik meg.
  • A székletürítés nehezen, erőlködéssel, szokásosnál lassabban történik.

Fontos tehát, hogy a megszokottól eltérő, rendszertelen ürítés esetén beszélhetünk csak székrekedésről! Az emberek teljesen egészségesen is különböző ritmusban járnak a mosdóba, amennyiben semmi szokatlant vagy kellemetlent nem tapasztalunk, de a fenti pontok valamelyike igaz ránk, nem kell megijedni.

Kiket érint leggyakrabban székrekedés?

Elsősorban időseket érint ez a tünet, amit megfelelő életmóddal el lehet kerülni. A nők esetében gyakoribb, várandósság alkalmával pedig rendszeresen jelentkező probléma lehet. A székrekedést majdnem bárki megtapasztalhatja az élete során, de általában a rövid ideig tartó, spontánul megoldódó tünet nem okoz hosszú távon kellemetlenséget.

Mi állhat a székrekedés hátterében? Mik az okai?

A krónikus, hosszú ideje fennálló székrekedés hátterében a helytelen életmód mellett, a székletürítés során jelentkező problémák, szervi megbetegedések állhatnak. Az ürítés során történő mozgások és a reflex gyengülése, hiánya, ami elsősorban a problémát okozza.

A spontánul jelentkező, rövid ideig tartó székrekedésnél fontos a táplálkozásunkat megfigyelni. Egy új diétára átálláskor például gyakran a szervezetünk problémákba ütközik. A nem megfelelő mennyiségű folyadékbevitel, és a sport hiánya szintén a tünetek háttérben állhatnak.

Milyen ételek okoznak székrekedést?

Itt is igaz, hogy a rostban szegény ételek és a kevés folyadékbevitel meghatározó szerepet játszik a székrekedés kialakulásában.

  • alkohol
  • glutént tartalmazó ételek
  • fehér kenyér, fehér rizs, fehér tészta
  • tejtermékek
  • rostban szegény étrend
  • vörös hús
  • előgyártott ételek, mirelit ételek
  • gyorsételek
  • banán

Milyen étrendet alakítsunk ki, hogy elkerüljük a székrekedést? Milyen táplálékot fogyasszunk?

A nagy mennyiségű folyadékbevitelben vízben gazdag ételek, gyümölcsök, zöldségek lehetnek a legnagyobb segítségünkre.

  • aszalt szilva
  • alma, körte
  • kiwi, füge
  • citrusfélék: narancs, citrom, mandarin
  • spenót, bab, borsó
  • rebarbara
  • chia mag
  • kefir

Milyen esetben kell orvoshoz fordulni az emésztőrendszeri problémákkal?

A hosszú ideje fennálló, nem szűnő panaszok esetén érdemes felkeresni egy szakembert. A komolyabb tünetekkel jelentkező problémák – például magas láz, kiszáradás stb. – szintén orvosi segítséget igényelnek. Ha egy hétnél tovább tapasztaljuk a kellemetlenségeket, ne hosszabbítsuk meg a szenvedésünket, keressük fel a közeli egészségügyi intézményeket!

Milyen tüneteknél forduljunk AZONNAL orvoshoz?

  • Fogyás
  • Fekete, véres széklet
  • Véres hányás
  • Kórtörténet: Ha családunk tagjai között korábban már akadt daganatos betegséggel küzdő, érdemes hamar kivizsgáltatnunk magunkat
  • Jobbhasi fájdalom

Hogyan kezeljük a helyes táplálkozáson felül az emésztőrendszeri problémáinkat?

Amennyiben komolyabb beavatkozást nem igényelnek a panaszaink, életmódváltással, rendszeres sportolással, megfelelő étrenddel és étrendkiegészítőkkel éljünk.

Milyen étrendkiegészítő tabletta javasolt emésztőrendszeri problémákra?

A Natúr Élet által kifejlesztett Herbamin tabletta alkalmas az enyhébb tünetek kezelésére. A régóta fennálló használaton alapuló alkalmazása már több betegünk esetében bizonyított. A 100%-ban természetes, 21 gyógynövényből készült, III. generációs természetgyógyászunk által kifejlesztett tabletta most még magasabb szinten, kiegészített alapanyagokkal elérhető. A Forte változat a gyulladáscsökkentés, görcsoldás és emésztés során még erőteljesebben fejti ki a hatását. A Herbamin tabletták segítenek felvenni a harcot az emésztési gondokkal szemben.

Ha Ön puffadásban, székrekedésben vagy egyéb, emésztőrendszeri problémában szenved, akkor ne várjon tovább! Válassza teljesen természetes anyagokból készült Herbamin tablettánkat, és növelje komfort érzetét!

Ismerkedjen meg vele közelebbről is: https://naturelet.hu/herbamin-forte-2/

Herbamin Forte - 21 gyógynövénnyel az emésztési gondok ellen

A Natúr Élet hat éves tapasztalattal a háta mögött készíti a természetes eredetű tablettákat. Több készítmény hátterében generációról generációra örökített, időtlen praktikák állnak. A régóta fennálló használaton alapuló módszerek a mi termékeink fogyasztói esetében is többször bizonyítottak. Olvassa el sikertörténeteinket, beszámolóinkat a pozitív változásokról!